سرانجام زندگی متخصص جراحی زنان که پدر طبیعت ایران شد ، یادگارهای بابا بسکی ؛ از سرای گاندی تا زایشگاه بسکی

به گزارش مجله کوروش بزرگ، غلامعلی بسکی که از او به عنوان پدر طبیعت ایران نام برده می گردد بامداد امروز چهارشنبه 23 مرداد ماه پس از یک دوره بیماری در سن 88 سالگی درگذشت.

سرانجام زندگی متخصص جراحی زنان که پدر طبیعت ایران شد ، یادگارهای بابا بسکی ؛ از سرای گاندی تا زایشگاه بسکی

خبرنگاران: غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی در بهمن 1310 در سبزوار به دنیا آمد. او پس از سرانجام رساندن تحصیلات متوسطه در دبیرستان اسرار حاج ملا هادی سبزواری در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1345 با درجه تخصص جراحی زنان فارغ التحصیل شد.

این پزشک هوادار محیط زیست در سال 1345 بیمارستانی را در شهرگنبد کاووس تأسیس کرد و پس از آن در 1349 زندگی شهری را رها کرد و به زندگی در جنگل گلستان رو آورد. او تبدیل به یک گیاه خوار مطلق شد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و ترویج گیاه خواری کرد.

بسکی در سال 1349 به نوعی بیماری مبتلا می گردد که تصور می نماید سرطان معده است اما چنین نبود. او می گفت میل غذا و افراط در گوشت خوردن او را به چنین مسئله ای دچار نموده است. او پس از بهبودی، زندگی اش را وقف طبیعت می نماید. بسکی به تأثیر شفابخش گیاهان دارویی اعتقاد داشت.

او در چند دهه اخیر فعالیت های گسترده ای در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داد که راه اندازی بنیاد دنیای دکتر بسکی با عنوان مکتب حرمت حیات با هدف حفظ محیط زیست از آن جمله است.

تاسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تاسیس مدرسه تیزهوشان و خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف 6 باب منزل مسکونی در مشهد از دیگر فعالیت های این پزشک هوادار طبیعت است.

بسکی از 6 سال پیش به دلیل سکته مغزی ابتدا در بیمارستان و سپس در منزل بستری و تحت مراقب بود اما از 16 آبان پارسال به دلیل مسائل تنفسی به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بسکی در گنبدکاووس منتقل شد.

مراسم تشییع پیکر پدر طبیعت ایران ساعت 14 روز آدینه از مقابل بیمارستان بسکی گنبد شروع و سپس در روستای تنگراه به خاک سپرده می گردد. تنگراه (تنگ راه) روستایی از توابع بخش گالیکش شهرستان مینودشت در استان گلستان است.

سهیلا بسکی دختر او نیز که نویسنده و مترجم و بنیان گذار جایزه معمار و نشریه تخصصی معمار بود خرداد 1394 به وقت دیدار با اعضای خانواده اش در استانبول درگذشت. او در سال 1382 برنده جایزه گلشیری برای بهترین مجموعه داستان اول سال 1381 شده بود. دومین مجموعه داستان او به نام بی بی پیک نیز در سال 1385 نامزد همین جایزه شد.

منبع: چمدان
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 287

به "سرانجام زندگی متخصص جراحی زنان که پدر طبیعت ایران شد ، یادگارهای بابا بسکی ؛ از سرای گاندی تا زایشگاه بسکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام زندگی متخصص جراحی زنان که پدر طبیعت ایران شد ، یادگارهای بابا بسکی ؛ از سرای گاندی تا زایشگاه بسکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید