پیش بینی برداشت سه هزار تُن گردو در عجب شیر

به گزارش مجله کوروش بزرگ، مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر گفت: پیش بینی می گردد سال جاری سه هزار تُن گردو از باغ های این شهرستان برداشت گردد.

پیش بینی برداشت سه هزار تُن گردو در عجب شیر

به گزارش خبرنگار از ، اسلامی مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر سطح زیر کشت گردو را در عجب شیر 2 هزار و 480 هکتار خاطرنشان کرد و گفت: ما از نظر سطح زیرکشت و فراوری بعد از شهرستان مراغه رتبه دوم استانی را داریم.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر درختان گردوی موجود در منطقه ژنوتیپ بومی است و غالبا حساس به سرمازدگی هستند و محصول فراوریی یکنواخت نیست، در نتیجه امکان رقابت در بازار های جهانی را ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر با اشاره به بعضی از مسائل فراوری گردو در عجب شیر اضافه کرد: عملکرد پایین، سختی عملیات داشت و برداشت، پایین بودن کیفیت محصول و بالا بودن هزینه فراوری از عمده ترین مسائل فراوری گردو در این شهرستان است.

اسلامی با اشاره به اهمیت و مزایای روش پیوند در نهال گردو تشریح کرد: در این روش قسمت تاج درختان گردوی قدیمی و نامرغوب هرس و به سرشاخه درخت پیوند زده می گردد تا بعد از چند سال مجدد به باردهی برگردد.

وی یادآوری کرد: زمانی که حدود 80 درصد پوست سبز میوه ها تَرَک برداشتند، میوه ها رسیده اند، ولی رسیدن مغز و پوست سبز همواره همزمان نیست و اغلب مغز میوه ها زودتر از تَرَک برداشتن پوست سبز می رسند.

مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر ادامه داد: برای مقابله با سرمای دیررس بهاره و بعلاوه تجاری سازی باغ های گردو در سال های اخیر حدود 35 هکتار تعویض تاج درختان گردو با ارقام دیرگل و پربار نظیر چندلر، فرنور و فرانکت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط موجود احتیاج به صنایع تبدیلی در این شهرستان بیش از هر زمان دیگری احساس می گردد، گفت: در صورت احداث صنایع تبدیلی به وسیله سرمایه گذاران در این شهرستان، رغبت و انگیزه باغداری در بسیاری از صاحبان اراضی ایجاد و موجب افزایش کمی و کیفی فراوریات کشاورزی و به تبع آن اشتغالزایی می گردد.

اسلامی گفت: عملکرد درختان گردو بسته به سن و میزان درخت، نوع خاک تغذیه و میزان آبیاری متغیر است و یک درخت عظیم 40 ساله در حالی که دارای میانه عملکرد 40 کیلوگرم است، می تواند تا 175 کیلوگرم میوه فراوری کند.

شهرستان های مراغه، اسکو، آذرشهر و عجب شیر از قطب های مهم فراوری گردو در آذربایجان شرقی هستند.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1857

به "پیش بینی برداشت سه هزار تُن گردو در عجب شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی برداشت سه هزار تُن گردو در عجب شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید