کم خوابی چگونه بدن را پیر می نماید

به گزارش مجله کوروش بزرگ، تهران (پانا) - نتایج مطالعه ای که به وسیله پژوهشگران دانشگاه اکستر انجام شد، نشان می دهد افرادی که دچار کم خوابی طولانی مدت هستند، به مقدار بیشتری احساس مسن تر بودن نموده و فرایند پیری جسمی و ذهنی خود را سریع تر ارزیابی می نمایند.

کم خوابی چگونه بدن را پیر می نماید

سرنا ساباتینی (Serena Sabatini)، سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره یافته های فوق می گوید: با افزایش سن، همه ما تغییرات مثبت و منفی متعددی را در بسیاری از زمینه های زندگی خود تجربه می کنیم. با این حال، بعضی افراد تغییرات منفی بیشتری نسبت به دیگران درک می نمایند. همانطور که می دانیم داشتن درک منفی از پیری می تواند برای سلامت جسمی، روحی و سلامت شناختی آینده مضر باشد.

یک سوال مهم در تحقیقات مربوط به سالمندی این است که بفهمیم چه چیزی ذهنیت افراد را نسبت به فرایند پیری منفی تر می نماید. تحقیقات ما نشان می دهد که افراد کم خواب احساس پیری بیشتری نموده و درک منفی تری از پیر شدن خود دارند.به گزارش سیناپرس،به همین علت پرداختن به مسائل خواب می تواند درک بهتری از پیری را در افراد تقویت کند. پژوهشگران در آنالیز های خود دریافتند که داشتن خواب کافی می تواند مزایای سلامتی دیگری نیز در پی داشته باشد.

در این مطالعات، محققان 4482 فرد 50 ساله و بالاتر را مورد آنالیز قرار دادند. این افراد تحت آنالیز شناختی منظم قرار گرفته و پرسشنامه های کاملی از سبک زندگی خود را پر کردند. هدف این مطالعه درک این موضوع بود که چه چیزی به افراد یاری می نماید تا از نظر شناختی در زندگی سالم بمانند.

اعضای این تیم تحقیقاتی دریافتند که بسیاری از شرکت نمایندگان در خصوص رابطه خود با خواب مواردی را عنوان کردند که بعضی از مهم ترین آن ها عبارتند از: احساسات من بر اساس مقدار و نوع خواب، بسیار متغیر است اگر شش ساعت یا بیشتر بخوابم، احساس خوبی دارم وقتی خواب کافی دارم احساس جوانی و در اوقات کم خوابی احساس پیری می کنم.

بسیاری از شرکت نمایندگان اظهار داشتند : زمانی که دچار کم خوابی هستند با دردهای مزمن بیشتری رو به رو شده و در نتیجه چنین نظراتی، اعضای این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند تا پرسشنامه ای را به طور خاص در خصوص خواب تنظیم نمایند.

در این تحقیق از شرکت نمایندگان پرسیده شد که آیا فهرستی از تغییرات منفی مرتبط با افزایش سن را در پی بی خوابی تجربه نموده اند یا خیر؟ مواردی مانند حافظه ضعیف تر، انرژی کمتر، افزایش وابستگی به یاری دیگران، کاهش انگیزه و محدود شدن فعالیت ها از جمله این موارد محسوب می شوند.

پروفسور کلایو بالارد، از دانشگاه اکستر در این رابطه گفت: این تحقیق بخش مهمی از شواهد رو به رشد در خصوص نقش حیاتی خواب در فرایند پیری است.

ما آزمایش های هیجان انگیزی در پیش داریم تا در خصوص چگونگی بهینه سازی خواب در بعضی از گروه های آسیب پذیر، مانند افراد مبتلا به زوال عقل و ساکنان خانه های مراقبت از سالمندان اقدام کنیم.

توضیح کامل این پژوهش در اخرین شماره مجله تخصصی Behavioral Sleep Medicine منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2094

به "کم خوابی چگونه بدن را پیر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم خوابی چگونه بدن را پیر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید