50 سال از نخستین ارتباط دو کامپیوتر گذشت ؛ پیام ارسالی چه بود؟ ، فرستنده نخستین پیام پشیمان شده است؟

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرنگاران - علی ملائکه:پنجاه سال پیش در چنین روزی در 29 اکتبر 1969 لئونارد کلینراک در دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس برای نخستین بار کامپیوتری در این دانشگاه را به کامپیوتر دوستش در جایی دیگر این ایالت که امروزه سیلیکون ولی نام دارد، مرتبط کرد.

50 سال از نخستین ارتباط دو کامپیوتر گذشت ؛ پیام ارسالی چه بود؟ ، فرستنده نخستین پیام پشیمان شده است؟

این به اصطلاح نخستین گفتگوی دو کامپیوتر به ایجاد شبکه ای انجامید که بعدها با نام اینترنت همه جهان را فرا گرفت و هم اکنون چهار میلیارد نفر را به یکدیگر مرتبط می کند.

پنجاه سال پیش لئونارد کلیرناک، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس (یوسی ال ای) و چارلی کلاین، دانشجوی دوره دکترایش می خواستند از طریق آپرانت (APRANET)، شبکه بین دانشگاهی که بعدها به اینترنت بدل شد، پیامی را از کامپیوتر این دانشگاه به کامپیوتر دیگری در موسسه پژوهشی استانفورد در فاصله 600 کیلومتری در همین ایالت بفرستند.

آپرانت دانشگاه هایی را به هم متصل می کرد که برای برنامه آپرا (APRA) در وزارت دفاع آمریکا مربوط به تکنولوژی های جدید نظامی کار می کردند.

در آن هنگام فقط چهار دانشگاه در آمریکا کامپیوتر داشتند، کامپیوترهایی که به اندازه یک اتاق با سیستم تهویه در زیر کف بودند: دانشگاه یوسی ال ای، استانفورد، دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا و دانشگاه یوتا.

پیامی که کلینراک و کلاین می خواستند بفرستند، کلمه login بود. اما سیستم آنها به محض آنکه دو حرف اول این کلمه را تایپ کردند، از کار افتاد و بنابراین کامپیوتر دوستشان در استنفورد در ابتدا حرف های LO را دریافت کرد. حدود یک ساعت طول کشید تا آنها توانستند همه کلمه را بفرستند، اما دو حرف LO در تاریخ اینترنت ثبت شدند.

دو سال بعد در 1971 نخستین ای میل بوسیله ری تامیلنسون، پژوهشگری در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) فرستاده شد که برای نخستین بار نشانه @ در آن به کار رفته بود تا دریافت کننده خاص پیام را مشخص کند.

اما ایجاد شبکه جهانی اینترنت آنچنان که ما امروز می شناسیم، به سال 1989 مربوط می شود، هنگامی که تیم برنارد-لی متخصص بریتانیایی علوم کامپیوتر شبکه وب و تکنولوژی های برای دسترسی، ایجاد و اشتراک صفحات وب را اختراع کرد. او نخستین صفحه وب را در سال 1991 منتشر کرد.

اما بسیاری از خدمات و وب سایت هایی که شاخص اینترنت مدرن هستند، سال ها بعد به وجود آمدند. وب سایت آمازون تازه از سال 1995 بود که شروع به فروش کالا کرد و در آن هنگام فقط یک فروشند مجازی کتاب بود و موتور جستجوی گوگل بری نخستین بار در سال 1998 شروع به کار کرد و آی تیونز، فروشگاه مجازی موسیقی شرکت اپل در سال 2003 برپا شد.

همچنین فیس بوک که بزرگترین شبکه رسانه اجتماعی در حال حاضر تا سال 2004 اختراع نشده بود. یوتیوب، سایت پرطرفدار اشتراک ویدئو، تازه در سال 2005 معرفی گشت و توئیتر کارش را تازه در سال 2006 شروع کرد (کاخ سفید نخستین پیام توئیتریش را در سال 2009 فرستاد). بالاخره اینستاگرام، شبکه اشتراک عکس در سال 2020 شروع به کار کرد.

  • اینفوگرافی: تاریخچه اینترنت

  • پنجاه سال بعد

کلینراک اکنون در حال افتتاح آزمایشگاهی است که به تحقیق درباره همه جنبه های اینترنت خواهد پرداخت- به خصوص برخی از پیامدهای ناخواسته آن.

کلینراک می گوید: اینترنت تاحد باعث دموکراتیزه شدن و امکان یافتن افراد برای بیان عقاید فردی شان شده ست، اما اکنون دریافته ایم که اینترنت مکانی مناسب برای بروز سویه های تاریک انسان ها هم هست، از ترویج عقاید افراطی و نفرت پراکنی گرفته تا انتشار اطلاعات نادرست و آزار دیگران.

کلینراک می گوید: ما به عنوان مهندس به این رفتارهای شریرانه فکر نمی کردیم. من اصلا به فکر ایجاد شبکه های اجتماعی نبودم. من به حرف زدن انسان ها با کامیپوتر و حرف زدن کامپیوترها با کامپیوترها فکر می کردم، نه حرف زدن مردم با مردم.

آزمایشگاه جدید کانکشن در دانشگاه یوسی ال ای به پژوهش درباره موضوعاتی از جمله یادگیری ماشین، شبکه های اجتماعی، بلاک چین و اینترنت چیزها و نیز راه های مقابله با شرارت های آنلاین خواهد پرداخت.

  • مجله اینترنت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 537

به "50 سال از نخستین ارتباط دو کامپیوتر گذشت ؛ پیام ارسالی چه بود؟ ، فرستنده نخستین پیام پشیمان شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 سال از نخستین ارتباط دو کامپیوتر گذشت ؛ پیام ارسالی چه بود؟ ، فرستنده نخستین پیام پشیمان شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید