تب اورژانسی کودک

به گزارش مجله کوروش بزرگ، تب 39 درجه تا 40 درجه ای بچه ها نگران کننده است اما نیازی نیست آنها را به اورژانس ببرید مگر آنکه روی پوست آنها لکه های قرمز رنگی ظاهر گردد. در این صورت به سرعت به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که پوست و دهان کودک خشک شده، قلبش تند می زند، از نور می ترسد و سرش به سرعت درد می نماید، ممکن است مننژیت گرفته باشد.

تب اورژانسی کودک

تب اورژانسی کودک

پیش از 3 ماهگی اگر متوجه شدید کودک شما بیش از 38 درجه سانتی گراد تب دارد، باید به سرعت او را به بیمارستان برسانید. در این موارد احتمال بروز عفونت های وابسته به بارداری و زایمان بالاست.

برای بچه ها عظیم تر، باید به دیگر نشانه ها توجه کنید.

تب 39 درجه تا 40 درجه ای بچه ها نگران نماینده است اما نیازی نیست آنها را به اورژانس ببرید مگر آنکه روی پوست آنها لکه های قرمز رنگی ظاهر گردد. در این صورت به سرعت به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که پوست و دهان کودک خشک شده، قلبش تند می زند، از نور می ترسد و سرش به سرعت درد می نماید، ممکن است مننژیت گرفته باشد.

اولین اقدام با مشاهده تب شدید، جلوگیری از خشک شدن آب بدن کودک است. باید بدن کودک را کاملا پوشاند و به او مایعات خنک داد. برای خنک کردن مغز هم برترین راه خنک کردن و خیس کردن صورت و پیشانی با یک دستمال مرطوب است. در صورتی که تب پس از گذشت چند ساعت بالاتر رفت و به 5/39 درجه و حتی بالاتر رسید حتما باید به اورژانس مراجعه کنید. اما اگر کودکتان علاوه بر تب، در تنفس مشکل دارد:

1) در صورتی که کمتر از 3 ماه سن دارد و مبتلا به برونشیولیت شده است باید بستری گردد، به خصوص اگر کمتر از 6 هفته سن دارند، پیش از موقع به جهان آمده یا بیماری قلبی دارد.

2) در صورتی که به لارنژیت یا التهاب حاد حنجره مبتلا شده است. بیماری لارنژیت از روی صدای کودک معلوم می گردد. به طور معمول با خوراندن داروهای کورتیکوییدی به کودک، پس از یک ساعت ناراحتی تنفسی او رفع می گردد ولی در صورتی که وی همچنان در تنفس مشکل داشت باید به اورژانس خبر دهید. در این فاصله او را به حمام ببرید، در را ببندید، آب گرم را باز کنید و بدنش را به آرامی مالش دهید.

در صورتی که کودک تان گریه می نماید حتما باید او را آرام کنید چون گریه مسبب بروز ناراحتی های تنفسی است. در غیر این صورت می توانید به سرعت کودک تان را به بیمارستان برسانید.

3) در صورتی که احتمال می دهید کودک تان سیاه سرفه گرفته باشد و سرفه هایش خشک است، بعید نیست مبتلا به سیاه سرفه شده باشد مگر آنکه به تازگی دو واکسن سیاه سرفه زده باشد. در صورت دادن چنین احتمالی باید کودک را به سرعت به بیمارستان ببرید.

درد دارد و گریه می نماید

1) در صورتی که مسکن ها او را آرام نمی نمایند.

در اغلب موارد این گریه و درد به علت التهاب گوش است. کودک در این حالت یک دم گریه می نماید، خسته می گردد، خوابش می برد، ناگهان دوباره از خواب بیدار می گردد و گریه می نماید. گاهی هم دستش را روی گوش می گذارد. یکی دیگر از علایم التهاب گوش، سرماخوردگی است. در صورت همراه بودن این دو با هم باید مدام بینی کودک را شستشو دهید تا به گوش فشار نیاورد. در صورتی که پس از چند ساعت نتوانستید کودک تان را آرام کنید و مسکن ها هم تاثیر نگذاشتند، حتما به اورژانس مراجعه کنید تا یک مسکن مناسب و آنتی بیوتیک تجویز گردد. یکی دیگر از عواملی که سبب گریه و درد کودک می گردد، گرفتگی عضلات پا است. توجه داشته باشید که نباید پای کودک در یک شرایط مدت زیادی باقی بماند.

2) در صورت عفونت مثانه

اگر کودک شما هر دو دقیقه یک بار به توالت می رود و تنها چند قطره ادرار می نماید و هنگام ادرار احساس سوزش می نماید، دچار عفونت مثانه شده و باید به سرعت او را به بیمارستان ببرید.

دچار آلرژی شده است!

در صورتی که کودک شما چند دقیقه یا حتی چند ساعت پس از مصرف نوعی غذا یا گزیدگی حشرات، رنگش پرید، احساس سردی می نماید و کف دست و لب هایش آغاز به خاریدن نموده است، صورتش باد دارد و به سختی نفس می کشد، باید به سرعت او را به اورژانس برسانید. اینها نشانه آلرژی است.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1852

به "تب اورژانسی کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب اورژانسی کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید