خبرنگاران کرونا و روایتی متفاوت از آنها که در خانه نمی مانند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، اهواز - خبرنگاران - همزمان با راه اندازی کمپین های در خانه بمانیم هنوز بسیاری از خیابان های مرکز شهر اهواز، پرازدحام است. اما شمار قابل توجهی از این ازدحام به دلیل حضور کارگران روزمزد و دستفروشانی است که مجبور به خروج از خانه هستند.

خبرنگاران کرونا و روایتی متفاوت از آنها که در خانه نمی مانند

جهت دریافت خدمات بازسازی منازل مسکونی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

خاله، خاله، سفره نمی خوای؟ ناجی سفره های پلاستیکی یک بار مصرف را به سمت رهگذران دراز می نماید. بعضی نگاهشان را از چشمان پر از خواهش ناجی می دزدند و بعضی با خشم، از کنار این کودک 11-10 ساله خودشان را کنار می کشند.

دو روز مانده به سال نو، ناجی فارغ از هیاهوی کرونا در کوچه پس کوچه های خیابان نادری، پرسه می زند تا چند هزارتومانی پول در بیاورد و دست پُر به خانه برگردد.

اهواز در شرایط قرمز است. این کلانشهر با 105 نفر مبتلا به ویروس کرونا (تا تاریخ 28 اسفند) بیشترین بیماران را از میان 359 نفر مبتلا در خوزستان دارد.

شعارها و کمپین های در خانه بمانیم اگر چه در فضای مجازی، موج می زند، اما در خیابان های مرکز شهر اهواز، خیلی ها را خانه نشین ننموده است. دستفروشان خیابان نادری بساطشان را پهن نموده اند، لابلای رهگذرانی که حتی ویروس کرونا، جلوی خریدهای عیدانه آنها را نگرفته است.

علیرضا در کنار بساط لباس های بچه گانه، در حالیکه روی زمین چمباتمه زده، می گوید: سال جاری، کرونا بازار را خراب نموده ولی ما برای خرج روزانه مجبوریم بیاییم بساط فروشی. ما کارگرها از خانه بیرون بیاییم یا نیاییم، می میریم. اگر از خانه بیرون بیاییم، در خطر بیماری کرونا هستیم و اگر در خانه بمانیم از گرسنگی تلف می شویم، چون کسی نیست خرج خانواده مان را بدهد.

یک سوم جمعیت اهواز (در حدود 400 هزار نفر) حاشیه نشین هستند. بسیاری از آنها کارشان کارگری و یا دستفروشی در بازارچه های شهر است. بعد از فراگیر شدن ویروس کرونا، بعضی موسسه های مردم نهاد و گروه های خیریه دست به کار شده اند که مایحتاج تعداد اندکی از اهالی این محله های کم برخوردار را تامین نمایند تا آنها هم بتوانند، در خانه بمانند.

نماینده جمعیت امام علی در خوزستان، با اشاره به جمعیت چند هزار نفری حاشیه نشین در اهواز، می گوید: همه ما در یک جامعه زندگی می کنیم و اگر بخواهیم، افراد در خانه بمانند و زنجیره بیماری کرونا شکسته گردد باید از خانواده هایی که نیاز به یاری دارند، حمایت کنیم، زیرا این خانواده ها به شدت آسیب پذیر هستند و برای خرج روزانه مجبور به کار هستند.

محسن خطیبی می افزاید: این موسسه در کوی مندلی و سلیم آباد به صورت متمرکز کار می نماید و 50 خانوار را تحت پوشش دارد که شامل بچه ها کار یا بچه ها بدسرپرست و یا زنان خودسرپرست هستند، بعد از شیوع بیماری کرونا برای خانوارهای تحت حمایت، اقلام بهداشتی و خوراکی تهیه کردیم که هم بتوانند مسائل بهداشتی را رعایت نمایند و هم کمتر از خانه بیرون بروند.

وی اضافه می نماید: اغلب ساکنان این مناطق که جزو حاشیه شهر اهواز هستند، مشاغل کاذب و روزمزد دارند، بچه ها کار بیشتر در این محله ها سکونت دارند، شغل اغلب اهالی دستفروشی، فروش کپسول گاز، فروش آب تصفیه، کارگری ساختمان و یا زباله گردی است، بنابراین نیاز دارند که برای درآمد روزمره خود از خانه خارج شوند، از سوی دیگر بهداشت محیط این محله ها بسیار پایین است، در بعضی قسمت ها زباله ها جمع آوری نمی گردد، بخش هایی آسفالت نشده و یا آب لوله کشی مناسبی ندارد، به این ترتیب این مناطق می توانند کانون انتقال بیماری باشند.

به گفته وی، یاری های خوراکی و بهداشتی جمعیت امام علی از دو سه شب پیش شروع شد، اما آموزش های بهداشتی را با توجه به نیاز منطقه، پیش از شیوع کرونا شروع نموده بودیم و کوشش ما بر این است که خانواده ها از خانه خارج نشوند.

خطیبی ادامه می دهد: متاسفانه در روزهای اخیر و بعد از شیوع بیماری کرونا، برخوردهای ناراحت نماینده بعضی از شهروندان با بچه ها کار در حال افزایش است، این در حالیست که این بچه ها برای تامین مایحتاج زندگی خود، ناچار به خروج از منزل هستند.

وی اظهار امیدواری می نماید: در این برهه زمانی که با شیوع بیماری کرونا روبرو هستیم، افراد خیر حمایت ها و یاری های مالی بیشتری نمایند تا بتوان، افراد نیازمند بیشتری را تحت پوشش قرار داد.

خطیبی می افزاید: یاری های مالی به صورت متمرکز به حساب جمعیت امام علی واریز می گردد، اما در صورت تمایل، شهروندان می توانند درخواست نمایند که یاری های آنها برای شهر یا محل خاصی هزینه گردد.

ضرورت حمایت از موسسه های مردم نهاد

یکی دیگر از موسسات خیریه در اهواز، 560 خانوار را در محله ملاشیه و عین2، تحت پوشش دارد. مدیر موسسه خیریه ندای کرامت انسانی می گوید: از میان خانوارهای تحت پوشش 100 خانواده به صورت ویژه در این روزها که بیماری کرونا شدت گرفته، یاری رسانی شده اند.

عارف عباسی می افزاید: به دلیل شرایط قرنطینه کوشش شده است که سرکشی های معمول انجام نگردد و به جای آن یاری های نقدی به حساب این خانواده ها واریز شده تا بر اساس نیاز خود، خوراک و مواد بهداشتی را تهیه نمایند، همچنین با محل هایی هماهنگی شده تا بتوانند اقلام بهداشتی مورد نیاز خود را از آنجا تامین نمایند.

وی اضافه می نماید: جمعیت این محله های کم برخوردار و خانواده های آسیب پذیر بسیار زیاد است اما این موسسه اولویت خود را بر حمایت از ایتام و خانواده های بی سرپرست یا زنان سرپرست خانوار که فرزند کوچک دارند، قرار داده است، یاری های ما برای اعضای تحت پوشش، همواره در قالب سبد غذایی است، اما با توجه به شرایط مالی و کاهش قدرت خرید، این یاری ها هر دو ماه یک بار به هر خانواده داده می گردد.

عباسی خواهان یاری نهادهای دولتی و خیران به موسسه های مردم نهاد شد و گفت: سازمان های مردم نهاد ارتباط بیشتری با مردم دارند و می توانند در معرفی خانواده های آسیب پذیر یاری نمایند، با شیوع بیماری کرونا، این خانواده ها به مواد بهداشتی نیز نیاز دارند که این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: در بعضی از این مناطق به صورت خودجوش هر پنج شش نفر با هم، مواد ضدعفونی خریداری نموده و در اختیار خانواده های نیازمند قرار داده یا خودشان اقدام به ضدعفونی کردن محله ها نموده اند، اما نیاز است که یاری های بیشتری صورت گیرد.

*کوشش برای پویش همه در خانه بمانیم

یک ماه از اعلام رسمی شیوع کرونا می گذرد. اگر چه گفته می گردد که این ویروس، فقیر و غنی نمی شناسد، اما داستان بسیاری از آنهایی تن به قرنطینه و رژیم غذایی پروتئینی نمی دهند، متفاوت است؛ آنهایی که جانشان را به دست می گیرند و برای لقمه نانی به خیابان می آیند.

آیا وقت آن نرسیده است که برای تحقق کمپین های در خانه بمانیم، به نهادهای خیریه بپیوندیم؟

گزارش از نادره وائلی زاده

منبع: ایرنا
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 788

به "خبرنگاران کرونا و روایتی متفاوت از آنها که در خانه نمی مانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و روایتی متفاوت از آنها که در خانه نمی مانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید