خبرنگاران 23 هزار نفر در تهران فرش می بافند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، تهران- خبرنگاران- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه بیشترین فرش دستباف استان در شهر تهران فراوری می گردد، گفت که 23 هزار نفر در شهر تهران به کار فرشبافی اشتغال دارند.

خبرنگاران 23 هزار نفر در تهران فرش می بافند

یدالله صادقی امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: بعد از شهر تهران، شهرستان های ورامین و فیروزکوه دارای بیشترین بافنده فرش دستباف در سطح استان تهران هستند.

وی شمار بافندگان فرش دستباف در استان تهران را 42 هزار نفر بر شمرد که در قالب 180 کارگاه قالیبافی فعالیت می نمایند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران توضیح داد: علاوه بر این، با توجه به موقعیت و امتیازاتی که برای پردازش فرش در شهر تهران وجود دارد بیشتر فرش های دستباف کشور از گمرک های پایتخت صادر می گردد.

صادقی با بیان اینکه موضوع تحریم در صادرات بعضی کالاها نظیر فرش دستباف اثرگذار بوده و ما بعضی از بازارهای هدف از جمله امریکا را از دست داده ایم، گفت: اکنون بازار هدف صادرات فرش دستباف ایران، کشورهای اروپایی و شرق آسیا است.

وی میزان ارزآوری حاصل از صادرات فرش دستباف استان تهران را در سال 96 مبلغ 426 میلیون دلار و در سال گذشته مبلغ 236 میلیون دلار برشمرد اما گفت که در امسال به دلیل تشدید تحریمها، این رقم افت نموده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، میزان صادرات فرش دستباف این استان را در امسال تا به امروز حدود 60 میلیون دلار برآورد کرد.

صادقی گفت: با توجه به اینکه شرایط صادرات بازار فرش به دلیل اعمال تحریمها، موقتی است، ما آمادگی خود را برای افزایش فراوریات حفظ نموده و همچنان دوره های آموزشی فرش را برگزار می کنیم.

وی اضافه کرد: کوشش می گردد نیازها و ظرفیتهای فعالان مالی اعم از بافندگان و تجار فرش در فراوریات جدید مورد توجه نهاده شده و محصولات متنوع و به روزی فراوری گردد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار داشت: بازار داخلی ما نیز گسترده است و می توانیم در شرایط کنونی، محصولات خود را در داخل کشور نیز به فروش برسانیم، ضمن اینکه کشورهای همسایه نیز مشتریان خوبی برای صادرات فرش دستباف ایران هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به توافقنامه تجاری ایران با کشورهای اوراسیا که به تازگی منعقد شده است، می توانیم از این فرصت نیز در راستای توسعه صادرات از جمله فرش استفاده کنیم.

ایران در سال 1395 به کمیسیون مالی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را بیان کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال نهاده شد و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ 27 اردیبهشت 1397 در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه مالی اوراسیا در 29 مه 2014 میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه 2015 شروع کرد. کشورهای عضو اورآسیا هم اکنون 20 میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از 183 میلیون نفر جمعیت دارند که 5.2 درصد جمعیت دنیا است. در روز اجرای این توافق نامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بیان کرد: امروز ما یک مرکز رشد مالی قدرتمند و جذاب ایجاد نموده ایم، یک بازار منطقه ای که بیش از 180 میلیون نفر را به هم مرتبط می نماید.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 851

به "خبرنگاران 23 هزار نفر در تهران فرش می بافند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 23 هزار نفر در تهران فرش می بافند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید