صدور تائیدیه سازمان بهداشت جهانی برای ترکیب دارویی نو LAG، 3

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرگزاری خبرنگاران-بیماران مبتلا به ملانوما (سرطان پوست) و انکولوژیست­ ها با یک درمان تازه که بر مبنای ایمونوتراپی پروتئین­ های دخیل در نقاط آنالیز سلولی است روبرو شده اند.

صدور تائیدیه سازمان بهداشت جهانی برای ترکیب دارویی نو LAG، 3

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، اولین داروی مهارنماینده­ نقاط آنالیز سلولی حدود 11 سال پیش از سازمان بهداشت دنیا تائیدیه گرفته است و نزدیک به 8 سال پیش نیز یک داروی تازه که یکی از نقاط آنالیز راستا های سیستم ایمنی را هدف قرار می­ داد، پیروز به اخذ این تائیدیه شده بود.

در 18 مارس 2022، سازمان بهداشت دنیای ریلاتلیمب (Relatlimab)، اولین داروی ایمونوتراپی که راستا نقاط آنالیز LAG-3 را در سیستم ایمنی هدف قرار می ­دهد، مورد تائید قرار داد. این درمان همراه با داروی ایمونوتراپی قبلی یعنی نیوالومب (Nivolumab)، در افراد بالای 12 سال با ملانومای درمان نشده یا بدخیم استفاده خواهد شد.

هفت مورد از هشت داروی ایمونوتراپی مبتنی بر نقاط آنالیز که به وسیله سازمان بهداشت دنیای تأییدیه گرفته­ اند، پروتئین­ های نقطه آنالیز PD-1/PD-L1 و یک داروی دیگر، نقطه آنالیز CTLA-4 را هدف قرار می ­دهند. این دارو ها در واقع دکمه­ خاموش سیستم ایمنی را دستکاری می­ نمایند. سلول­ های سرطانی برای حفاظت از خود در برابر سیستم ایمنی، این دکمه­ های خاموش را از کار می­ اندازند. اگرچه این دارو ها به صورت تکی در بعضی بیماران کارایی داشته ­اند، اما دیده شده که استفاده ترکیبی از این دارو ها با سایر روش­ های درمانی، به تعداد بیشتری از بیماران یاری می ­کند.

LAG-3 یکی از راستا های نقاط آنالیز سیستم ایمنی است که به خاطر پتانسیل­ هایی که در درمان سرطان دارد، مطالعه شده است. در سال 2010، دو محقق از مؤسسه جان هافکینز به نام­ های Drew M. Pardoll و Suzanne L. Topalian اثر بازدازندگی سرطان را در مهارنماینده­ LAG-3 در نمونه موشی مشاهده نموده اند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2121

به "صدور تائیدیه سازمان بهداشت جهانی برای ترکیب دارویی نو LAG، 3" امتیاز دهید

1 کاربر به "صدور تائیدیه سازمان بهداشت جهانی برای ترکیب دارویی نو LAG، 3" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور تائیدیه سازمان بهداشت جهانی برای ترکیب دارویی نو LAG، 3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید