طبع گوشت ماهی، مصلحات و خواص آن در طب سنتی

به گزارش مجله کوروش بزرگ، گوشت ماهی جزء سالم ترین گوشت های موجود در سرتاسر دنیا است. این گوشت فاقد چربی بالا بوده و حاوی مواد مغذی مهمی مانند پروتئین و ویتامین D است. بعلاوه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای تقویت و رشد بدن و بالا بردن عملکرد مغز ضروری هستند. طبع گوشت ماهی به گونه ای است که باید با مصلحات مخصوص به خود مصرف گردد، تا با مزاج های مختلف سازگاری داشته باشد.

طبع گوشت ماهی، مصلحات و خواص آن در طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع گوشت ماهی از نظر طب سنتی را بیان می کنیم و پس از آن به آنالیز خواص دارویی و کاربردی فوق العاده این خوراک لذیذ می پردازیم.

طبع گوشت ماهی سرد است یا گرم؟

مزاج گوشت ماهی از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن پختن آن با دنبه یا روغن کنجد، زنجبیل، آویشن، عسل، ادویه گرم، گردو و فلفل سیاه معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و مرطوبپختن آن با روغن دنبه یا روغن کنجد، زنجبیل، آویشن، عسل، ادویه گرم، گردو و فلفل سیاه

خواص کاربردی و دارویی گوشت ماهی

1. هوش بیشتر با مصرف یک الی دوبار ماهی در هفته

ماهی پر از مواد مغذی است که بیشتر افراد از آن بی اطلاع هستند. از مهم ترین مواد مغذی موجود در ماهی پروتئین، ید، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. یکی از مهم ترین ویتامین های مورد احتیاج بدن ویتامین D است که بیشترین مقدار آن در ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ساردین و ماهی تن وجود دارد. این ماهی های چرب بعلاوه دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای عملکرد بهینه بدن، مغز و افزایش حافظه لازم است. توصیه می گردد برای برطرف احتیاج بدن به امگا 3، حداقل یک الی دو بار در هفته از ماهی های چرب استفاده گردد.

2. یک منبع عالی از ویتامین D

ماهی های چرب مثل ماهی سالمون و شاه ماهی، از برترین منابع غذایی برای جبران کمبود ویتامین D هستند. اگر برای تامین ویتامین D مورد احتیاج بدنتان نمی توانید به مقدار کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، استفاده منظم ماهی، برترین راه جبران ویتامین D است.

3. کاهش حمله و سکته مغزی

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، افرادی که مرتبا ماهی می خورند، کمتر دچار حمله قلبی و سکته های مغزی قرار می گیرند. به علت وجود اسید چرب امگا 3 در ماهی، این خوراک لذیذ برای قلب و مغز بسیار مفید است.

بیشتر افراد فکر می نمایند سکته های قلبی و مغزی به صورت اتفاقی و ناگهانی یا تنها در اثر یک اتفاق شوکه نماینده پیش می آید، غافل از اینکه یکی از مهم ترین دلایل این سکته ها رژیم غلطی است که بصورت روزانه مصرف می گردد.

4. تقویت عملکرد مغز

یکی از خوراکی های مفید برای افزایش حافظه، ماهی است که مصرف منظم آن از بروز بیماری های خطرناک مثل آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می نماید. در بسیاری از مطالعات مشاهده شده است، عملکرد مغز در افرادی که ماهی بیشتری مصرف می نمایند بیشتر است. کاهش خفیف عملکرد مغز با افزایش سن یک حالت طبیعی است، اما در صورت شدید شدن، فرد را به بیماری های جدی عصبی مانند آلزایمر مبتلا می نماید.

5. یک راه حل عالی برای افزایش نشاط

افرادی که به طور منظم ماهی می خورند، بسیار کمتر دچار افسردگی می شوند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی با افسردگی مبارزه نموده و اثر داروهای ضد افسردگی را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. بیماری افسردگی با علائمی مانند غم و اندوه دائمی، کاهش انرژی، از دست دادن علاقه به ادامه زندگی و فعالیت های روزمره مشخص می گردد. استفاده از ماهی در سبد غذای خانواده یک راه حل آسان، مقرون به صرفه و بی خطر برای پیشگیری و درمان این بیماری است.

6. کاهش 24 درصدی آسم در بچه ها

طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف منظم ماهی تا 24% خطر ابتلا به آسم را در بچه ها کاهش می دهد. آسم یک بیماری شایع است که با التهاب مزمن مجاری تنفسی شما مشخص می گردد. در چند دهه اخیر تعداد افراد مبتلا به این بیماری بخصوص در کوکان به علت افزایش آلاینده ها در محیط شهری افزایش چشمگیری داشته است.

7. کاهش بیماری های خود ایمنی

مصرف ماهی یا روغن ماهی به علت داشتن امگا 3 فراوان، از بیماری های خود ایمنی جلوگیری می نماید. 80% بیماری های خود ایمنی قابل پیشگیری و درمان هستند.

بیماری های خودایمنی مانند دیابت نوع 1، زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن اشتباها به خودش حمله نموده و بافت های سالم بدن مانند گلبول های سرخ خون، عروق خونی، لوزالمعده، عضلات، مفاصل، پوست و غده تیروئید را درگیر نموده و به مرور از بین می برد.

8. افزایش سلامت چشم خانم ها

ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 سلامت چشم و بینایی را افزایش می دهند. بعلاوه از بیماری های مربوط به اختلالات بینایی جلوگیری می نمایند. یکی از مهم ترین بیماری های اختلال بینایی در خانم ها AMD یا دژنراسیون ماکولاست؛ این بیماری مربوط به حساسیت چشم نسبت به نور است که برای کارهای مهمی مثل خواندن و رانندگی ضرورت دارد. مصرف منظم ماهی در زنان تا 42% خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

9. داشتن یک خواب آرام

یکی از دلایل ایجاد اختلالات خواب، کمبود ویتامین D مورد احتیاج بدن است. مصرف دائمی و منظم ماهی این کمبود را جبران نموده و باعث می گردد فرد خواب راحتی داشته باشد. به علاوه همان طور که قبلا به آن اشاره شد طبع گوشت ماهی سرد و مرطوب است. به همین علت باعث آرامش و خواب راحت تر می گردد.

البته افرادی که سرد مزاج هستند باید حتما بعد از مصرف ماهی، از موادی با طبع گرم مثل خرما یا نبات استفاده نمایند. زیرا سردی بیش از حد منجر به مسمویت غذایی می گردد.

سخن آخر

ماهی یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ و کم کالری است که تهیه آن نیز بسیار آسان است. به همین علت به راحتی می توانید با طبخ انواع غذا با ماهی، از خواص آن بهرمند شوید. در صورت امکان از ماهی های صیدشده وحشی بهره ببرید. زیرا این ماهی ها دارای امگا 3 بیشتری نسبت به ماهی های پرورشی هستند. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید شما از گوشت ماهی چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که در خبرنگاران، با طبع گوشت آهو، خواص و مصلحات آن و بعلاوه طبع گوشت بلدرچین و خواص و مصلحات آن نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1969

به "طبع گوشت ماهی، مصلحات و خواص آن در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گوشت ماهی، مصلحات و خواص آن در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید