لکه های سفید روی دندان، از علل تا درمان آن

به گزارش مجله کوروش بزرگ، لکه های سفید موجود بر روی دندان ها ممکن است به دلایل مختلفی پدید آیند که از جمله آن ها می توان به فلورسیس دندان، هیپوپلازی مینای دندان، بهداشت دهان و دندان، و خوردن بیش از حد بسیاری از مواد غذایی اسیدی و شیرین اشاره کرد.

لکه های سفید روی دندان، از علل تا درمان آن

لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان ناشی از فلوروز دندان، هیپوپلازی مینا، بهداشت نامناسب دندان و خوردن بیش از حد غذاهای اسیدی با طعم شیرین می باشد. اگر چه وجود لکه های سفید روی دندان می تواند منجر به زشتی شرایط ظاهری آنها گردد اما به ندرت احتیاج به درمان دارند؛ اما بعضی از افراد به علت وجود لکه های سفید روی دندان از لبخند زدن اجتناب می نمایند… این بیماری که از نظر پزشکی به عنوان هیپوکالیسم یا ترشح بیش از حد کلسیم شناخته می گردد. بسیار شایع است و در افراد در هر سنی رخ می دهد.

لکه های سفید روی دندان می تواند منجر به پوسیدگی یا خراب شدن دندان گردد. در حقیقت، لکه های سفید روی دندان ها اولین علامتی است که نشان می دهد دندان های شما آغاز به پوسیدگی نموده اند.1

دلایل ایجاد لکه های سفید روی دندان

فلوروزیس دندانی
معمولا افرادی که در کودکی بیش از حد از فلوراید استفاده نموده اند، به هنگام جوانی دچار این مشکل می شوند. در واقع منظور از فلوروزیس دندانی حالتی است که قبل از اینکه دندان ها از میان لثه شکسته شوند تمایل به رشد دارند و معمولا هم بی ضرر می باشد.
هیپوپلازی مینای دندان
این شرایط زمانی رخ می دهد که مینای دندان شخص به درستی شکل نمی گیرد. اختلال فلوئوروز نیز مانند هیپوپلازی در دوران کودکی، هنگامی که دندان فرد هنوز در حال رشد است اتفاق می افتد. با این حال، هیپوپلازی می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
دیگر علل ایجاد لکه های سفید روی دندان ها عبارت اند از
ضعیف بودن بهداشت دهان و دندان، به ویژه وقتی شخص از براکت ارتودنسی استفاده می نماید و یا خوردن بیش از حد غذاهای اسیدی یا شیرین.2

درمان لکه های سفید روی دندان ها

درمان های مختلفی برای لکه های سفید روی دندان ها وجود دارد. تناسب این درمان ها ممکن است به عامل اصلی لکه های سفید و شرایط دندان های شخص بستگی داشته باشد.
میکروابراسیون مینای دندان
بعضی از افراد ممکن است بتوانند برای درمان لکه های سفید دندان خود میکروابراسیون انجام دهند. طی این روش دندانپزشک مقدار کمی از مینای دندان را بر می دارد تا مقدار جلوه لکه های سفید را کاهش دهد. این درمان حرفه ای معمولا از طریق سفید کردن دندان ها انجام می گردد که می تواند رنگ دندان ها را به شکل یکنواخت تری نشان دهد.
بلیچینگ دندان
سفید کردن دندان یا بلیچینگ می تواند به کاهش ظاهر نقاط سفید و لکه های دیگر یاری کند. بلیچینگ به دو روش بلیچینگ درخانه و بلیچینگ در مطب انجام می گردد، بعلاوه انواع محصولات سفید نماینده دندان، مانند نوارها و چسب، بدون نسخه (OTC) در دسترس هستند. البته درمان های حرفه ای بلیچینگ دندان نسبت به راه حلهای خانگی آن بالطبع تاثیر گذارتر هستند و افراد برای انجام اینگونه درمان ها باید به کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه نمایند.
ونیر دندان
ونیرهای دندانی پوشش های نازکی هستند که به سطح جلویی دندان های شخص متصل می شوند و می توانند نقاط سفید و لب پریدگی های دیگر را به طرز چشمگیری پنهان نمایند. نصب ونیر دندان باید به صورت حرفه ای و از طریق متخصص دندانپزشک خوب انجام گردد.
فلوراید موضعی
یک دندانپزشک می تواند فلوراید موضعی را به روی دندان افراد مبتلا به هیپوپلازی مینا اعمال کند. این کار ممکن است باعث ایجاد مینای دندان بر روی دندان ها گردد و به جلوگیری از افتادن دندان ها یاری کند.
کامپوزیت دندان
برای افراد مبتلا به هیپوپلازی مینای دندان ممکن است دندانپزشک، کامپوزیت را برای پر کردن حفره ها و مینای خارجی دندان به کار ببرد.2

پیشگیری

برترین راه برای جلوگیری از تشکیل لکه های سفید روی دندان ، مسواک زدن دندان ها به صورت کامل و صحیح و بعلاوه استفاده از نخ دندان است. خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که برای دندان مفید هستند نیز به پیشگیری از تشکیل لکه های سفید یاری می نماید.

همین طور استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید در پیشگیری از تشکیل رسوبات کلسیم روی دندان موثر است. در ادامه پنج توصیه مهم برای حفاظت از دندان در برابر تشکیل لکه های سفید آمده است :

- از مصرف نوشابه خودداری کنید و به جای آن آب بنوشید

- از خوردن میان وعده های متعدد خودداری کنید و سعی کنید تنها در وعده های اصلی غذا بخورید

- بعد از هر بار غذا خوردن دندان های خود را مسواک بزنید

- هر شب قبل از خواب از نخ دندان بهره ببرید

- برای انجام معاینه هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.3

درمان های خانگی برای لکه های سفید روی دندان

بعضی راه حل ها و درمان های خانگی برای از بین بردن لکه های سفید بر روی دندان موثر هستند که عبارتند از:
بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید
یکی از دلایل اصلی ایجاد لکه های سفید به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. از این رو، اولین گامی که باید برای از بین بردن لکه های زشت بردارید، رعایت بهداشت دهان و دندان است.

در حقیقت، لکه های سفید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور کامل و منظم به راحتی قابل پیشگیری است. روزانه دو بار مسواک بزنید و مطمئن شوید که تمام سطوح مختلف دندان های خود را مسواک زده اید. بعلاوه برای تمیز نگه داشتن دندان های خود از یک شستشوی فلوراید بهره ببرید.

از دهانشویه چای سبز بهره ببرید
چای سبز می تواند به عنوان یک عامل فعال برای ترمیم مجدد دندان ها باشد. این ماده از اسید گالیک، اسید کلروژنیک و فلاونوئیدها، بعضی مواد مغذی مفید و مواد معدنی مورد احتیاج برای ترمیم دندان ها تشکیل شده است.
دهان خود را با محلول سرکه سفید بشویید
سرکه سفید حاوی اسید استیک است که می تواند از تخریب مینای دندان جلوگیری کند. حتی ممکن است از تجمع پلاک جلوگیری و آن را کاهش دهد. تجمع پلاک دندان، یکی از دلایل ایجاد لکه های سفید روی دندان است. سرکه سفید بعلاوه باکتری های موجود در دهان را از بین می برد و بوی بد دهان را درمان می نماید.
رژیم غذایی مناسبی داشته باشید
برای حفظ سلامت دهان و دندان و از بین بردن لکه های سفید روی دندان، باید سعی کنید رژیم غذای سالم داشته باشید. ویتامین ها و مواد معدنی زیادی وجود دارد که برای دندان های شما مهم هستند.

رژیم غذایی مناسب خطر کمبود مواد معدنی را کاهش می دهد که می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید بر روی دندان های شما گردد. وقتی صحبت از غذا برای دندان ها می گردد، غذاهای غنی از کلسیم بسیار مهم هستند.

کلسیم به محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی دندان و بعلاوه لکه های سفید یاری می نماید. شیر، محصولات شیر و بعلاوه سبزیجات سبز سرشار از کلسیم هستند.

همراه با کلسیم، ویتامین A، ویتامین های گروه B و ویتامین D نیز برای دندان های شما مهم هستند.

از روغن نارگیل بهره ببرید
کشیدن روغن بر روی دندان ها روشی قدیمی است که در حفظ بهداشت دهان و دندان موثر است. کشیدن روغن به از تجمع پلاک ها و ایجاد حفره جلوگیری می نماید. این به نوبه خود خطر لکه های سفید روی دندان را کاهش می دهد.

آنالیز ها نشان می دهد استفاده از روغن از تجمع باکتری ها در دهان جلوگیری می نماید. برای استفاده از روغن بر روی دندان ها، یکی از برترین روغن هایی که می توانید بهره ببرید روغن نارگیل فوق بکر است.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.sibesefidclinic.com

3.www.dencare.ir

منبع: راسخون
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1932

به "لکه های سفید روی دندان، از علل تا درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لکه های سفید روی دندان، از علل تا درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید