مسئولیت مشترک در قبال یک میراث مشترک

به گزارش مجله کوروش بزرگ، روز 29 فروردین (18 آوریل) از سوی شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی (ایکوموس) به عنوان روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی نام گذاری شده است و ایکوموس این روز را در سطح جهانی جشن می گیرد، هر ساله موضوعی برای بزرگداشت این روز مهم در نظر گرفته می شود ,و در سال 2020 روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی از سوی این شورا با عنوان فرهنگ های مشترک، میراث مشترک، مسئولیت مشترک نام گذاری شده است.

مسئولیت مشترک در قبال یک میراث مشترک

29 فروردین ماه هرساله فرصتی برای اشاعهٔ اندیشه های حمایت از میراث فرهنگی و برقراری ارتباط و گفتمان دربارهٔ فعالیت های این روز است، موضوع شعار سال 2020 فرهنگ های مشترک، میراث مشترک، مسئولیت مشترک بیانگر داشتن یک نگاه جهانی برای حفظ میراث فرهنگی در مسئولیت های فردی و عمومی است. داشتن توجه به روابط میان فرهنگ ها و مسئولیت جمعی برای مراقبت از معناها، و ارزش های ژرف میراث فرهنگی و عدم تلاش برای یکسان سازی فرهنگ های درون یک جامعه است.

آنچه از گذشتگان به یادگار مانده پیشینه ارزشمند فرهنگی و تاریخی است که پشتوانه نسل آینده ما برای ساختن و آباد کردن ایران اسلامی است. بدون شک آیندگان، برای سربلندی ایران در جهان، نیازمند فرهنگ غنی و سترگ گذشته خود هستند. این فرهنگ جاودانه و بزرگ امروز در دستان و در روح ایرانیان جای دارد و صدالبته وظیفه حفاظت و پاسداری از آن به عهده نسل امروز است و تک و تک شهروندان در قبال حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و احترام به فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها جامعه خود یک مسئولیت مشترک دارند.

آنچه امروز در جامعه به عنوان فرهنگ ازخودگذشتگی، حس نوع دوستی و فداکاری در قبال مقابله با شیوع بیماری کرونا شاهد آن هستیم ریشه مشترک در دل یک فرهنگ بسیار غنی مشترک دارد و اینجاست که تلاش برای حفظ داشته ها فرهنگی بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد و نشان می دهد عقبه این هویت بسیار غنی روحیه ایرانیان در حفظ ارزش های ایرانی اسلامی در طول تاریخ بوده است.

به نظر می رسد برای رسیدن به یک شهر پایدار بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت یک روحیه مشترک به نام مسئولیت پذیری در قبال حفظ داشته های فرهنگی و تاریخی شهرمان هستیم.

* مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 995

به "مسئولیت مشترک در قبال یک میراث مشترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولیت مشترک در قبال یک میراث مشترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید