معنای دزدی دریایی آمریکا در دریای کارائیب

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرنگاران- ایران ضمن تایید ارسال کشتی های حامل سوخت به ونزوئلا، به آمریکا درباره ایجاد مزاحمت برای این کشتی ها هشدار داده است. ماجرای این کشتی ها میتواند سابقه مهمی در زمینه تجارت خارجی ایران در زمان تحریم ها باشد.

معنای دزدی دریایی آمریکا در دریای کارائیب

به گزارش خبرنگاران، تنش ها میان تهران و واشنگتن بر سر داد و ستد تجاری ایران با ونزوئلا بالا گرفته است. این تنش ها حدود چهار روز پیش شدت گرفت؛ زمانی که مقامات آمریکایی بدون اینکه جزئیاتی ارائه بدهند، از بررسی گزینه های مقابله با نفتکش های حامل سوخت ایرانی که به مقصد ونزوئلا در حال حرکت هستند، خبر دادند.

یک مقام ناشناس آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که آمریکا اطمینان بالایی دارد که دولت ونزوئلا در ازای دریافت سوخت از ایران، چندین تن طلا به این کشور پرداخت کرده است. این مقام گفت: نه فقط آمریکا بلکه منطقه هم از این (دادوستد) استقبال نمیکند و ما در حال بررسی اقداماتی هستیم که میتوانیم انجام دهیم.

رویترز گفته بود که پنج نفتکش ایرانی حامل سوخت از کانال سوئز عبور کرده و در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند. سمیر مدنی، از بنیانگذاران وبگاه ردیابی نفتکشها، تانکر ترکرز به رویترز گفته همه این نفتکش ها حامل سوخت هستند.

ایران به طور رسمی ارسال نفتکش به ونزوئلا را تایید کرد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه 29 اردیبهشت (18 مه) گفت: کشتی های حامل محموله سوختی به سمت ونزوئلا هستند. این کشتی ها رسما و قانونا تجارت قانونی انجام میدهند و هیچ مانع قانونی در مقابل این تجارت مشروع وجود ندارد. اگر آمریکایی از این تجارت خوششان نمیآید دلیلی نمیشود که اقدامی کند. امیدواریم که آمریکایی ها اقدامی احمقانه نکنند.

پیشتر روز یکشنبه در پی انتشار گزارش هایی درباره اعزام نیرو های آمریکایی به دریای کارائیب و مطرح شدن احتمال مقابله این نیرو ها با نفتکش های ایران، وزارت امور خارجه سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران احضار کرد و نسبت به هر گونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا به وی هشدار داد. وزارت خارجه ایران روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملا مشروع و قانونی دانست. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتار های قلدرمآبانه از سوی آمریکا تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار میآید. علاوه بر این، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نام های به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نوشت و نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

ایران نسبت به هرگونه مزاحمت برای نفتکش های خود، که در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند، به آمریکا هشدار داده است.

پیامد های دادوستد علنی ایران و ونزوئلا

مناقشه فعلی ایران و آمریکا بر سر تجارت با ونزوئلا، یادآور تنش های ایران و بریتانیا بعد از توقیف نفتکش ایرانی گریس-1 (آدریان دریا) در تنگه جبل الطارق است. در آن زمان، بریتانیا با ادعای اینکه نفتکش ایرانی، در مخالفت با تحریم های اتحادیه اروپا، راهی سوریه است، آن را توقیف کرد. ادعایی که ایران قاطعانه آن را رد کرد. هر چند که بعد ها محافل رسان های غربی، با استناد به تصاویر ماهواره ای، مدعی شدند که آدریان دریا نهایتا محمولهاش را در بندر طرطوس سوریه خالی کرد. آدریان دریا، با پرچم پاناما در حال حرکت بود و مسیرش از آب های جنوبی ایران تا جبل الطارق توسط ماهواره های آمریکا رصد شده بود. حتی گفته میشود که بریتانیا به دستور آمریکا آن را توقیف کرده بود.

توقیف آدریان دریا، پرسش هایی درباره آینده فروش نفت ایران بیان کرد، از جمله اینکه آیا آمریکا به برخورد قهرآمیز با تلاش های ایران برای دور زدن تحریم ها روی آورده است؟ اگر سایر کشور ها به تحریم های پایبند نشوند، آیا آمریکا و متحدانش از زور برای اجرای این تحریم ها استفاده خواهند کرد؟

این پرسش ها در تنش های فعلی نیز حائز اهمیت هستند. خصوصا که این بار ایران برخلاف ماجرای آدریان دریا، به صراحت مقصد نفتکش های خودش را اعلام میکند. این نفتکش ها با پرچم ایران از بندر عباس به سمت ونزوئلا میروند. بنابراین، چنانچه سالم به مقصد برسند، تحریم های آمریکا را به طور علنی نقض خواهند کرد. در واقع، ایران با اعزام علنی نفتکش به ونزوئلا این پیام را به آمریکا و سایر کشور ها ارسال کرد که تحریم های یکجانبه آمریکا نمیتوانند دادوستد ایران با سایر کشور ها را متوقف کنند.

چنین پیامی میتواند پیامد های مهمی برای دادوستد خارجی ایران داشته باشد. اگر نفتکش های ایران به سلامت به ونزوئلا برسند و بازگردند، برای نخسین بار ایران تحریم های آمریکا را به طور رسمی و علنی به چالش خواهد کشید. حال این سوال مطرح شده که آیا ایران تجربه دادوستد علنی با ونزوئلا را با سایر کشور ها هم تکرار خواهد کرد؟ فراتر از این، آیا سایر کشور ها جسارت بیشتری برای نقض تحریم های آمریکا به خرج خواهند داد؟

بیشتر بخوانید:

جنگ نفتی علیه ایران؛ از دریای مدیترانه تا شبه جزیره کریمه

پشت پرده توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق

ماجرای آدریان دریا؛ نفتکشی که نماد جنگ نفتی شد

از سوی دیگر، آمریکا سر دو راهی قرار گرفته است. اگر اقدامی برای جلوگیری از رسیدن نفتکش های ایران به ونزوئلا انجام ندهد، سابقه مهمی در دور زدن تحریم ها ایجاد خواهد شد. اگر هم اقدامی انجام دهد، ممکن است تنش ها با ایران بار دیگر به شکل خطرناکی تشدید شود.

در حالی که نفتکش های ایران هنوز در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند، برخی گزارش ها در شبکه های اجتماعی حاکی از این هستند که ایران به طور همزمان چهار نفتکش دیگر به چین ارسال کرده است. کانال تلگرامی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مطلبی به نقل از کانال چین امروز نوشت: همزمان با ارسال چند نفتکش ایرانی به ونزوئلا، چهار نفتکش دیگر ایرانی در حال حرکت به سمت چین هستند و دو نفتکش (نفتکش غول پیکر (333 متری) و نفتکش کوچکتر دیگر) هم در آب های چین و در نزدیکی بندر شانگ های حضور دارند. نکته قابل توجه این نفتکش ها روشن بودن سیستم شناسایی اتوماتیک دریایی (AIS) آنهاست. به نظر میرسد ایران بعد از ماجرای عین الاسد و پرتاب ماهواره از رصد نفتکش های خود توسط آمریکا نگرانی ندارد.

به هر حال، هنوز برای ارزیابی همه نتایج مترتب بر صادرات سوخت ایران به ونزوئلا زود است. با این حال، اقدام ایران در ارسال علنی نفتکش های خود به ونزوئلا میتواند حاکی از رویکرد جدید ایران در مقابل تحریم های آمریکا باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1079

به "معنای دزدی دریایی آمریکا در دریای کارائیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنای دزدی دریایی آمریکا در دریای کارائیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید