چطور فلافل با سویا به روش فست فودی درست کنیم که نفخ نکنیم؟

به گزارش مجله کوروش بزرگ، فلافل با سویا یک نسخه از این غذای فست فودی عربی محبوب است. شما با اضافه کردن سویا به مواد اولیه و یک تغییر کوچک در دستور پخت آن به طعم نو و متفاوتی از این غذای خوشمزه و فوری برای و خواهید رسید. اضافه کردن سویا به مواد اولیه فلافل، علاوه بر بهتر کردن طعم آن باعث افزایش ارزش غذایی این غذای فست فودی مشهور می گردد. در این مقاله از در به آموزش طرز تهیه فلافل با سویا به عنوان یک خواهیم پرداخت.

چطور فلافل با سویا به روش فست فودی درست کنیم که نفخ نکنیم؟

مواد لازم جهت طرز تهیه فلافل با سویا به روش ساندویچی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
سویا1 لیوان فرانسوی دسته دار
نخود آبگوشتی2 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
سیب زمینی1 عدد میانه
تخم مرغ2 عدد
سیر4 حبه
جعفری (ساطوری خرد شده)2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
زعفران (دم نموده غلیظ)1 قاشق چای خوری
پودر زیرهنصف قاشق چای خوری
روغن سرخ کردنیبه مقدار کافی
سس، نان و خیارشوربرای سرو فلافل با سویا

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه و استراحت مایه فلافل: 1 ساعت

مدت زمان لازم برای سرخ کردن فلافل با سویا: 10 دقیقه

مراحل طرز تهیه فلافل با سویا به روش خانگی مثل رستوران

فلافل با سویا یک غذای نانی و مناسب همه افراد به ویژه گیاهخواران است. فلافل با سویا را مانند به راحتی و به سرعت در خانه تهیه و به عنوان یک وعده غذایی آن را سرو کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه فلافل با سویا، مواد اولیه این ماده غذایی را باید آماده کنید. نخود را از حداقل 12 ساعت قبل در آب بخیسانید و در این مدت چند بار آب آن را دور بریزید و تازه کنید تا نفخ نخود گرفته گردد و بعد از خوردن فلافل نفخ نکنید. سویا را نیز از یک ساعت پیش از آغاز به تهیه فلافل با سویا در آب ولرم بخیسانید.

زعفران را بکوبید و با آب جوش و یا چند قطعه یخ بگذارید تا دم بکشد و رنگ بگیرد. مقدار زعفران دم نموده ای که احتیاج دارید، یک قاشق چای خوری است. سبزی جعفری را خوب بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه از آن خارج گردد. سپس جعفری را با یک چاقوی تیز به صورت ساطوری خرد کنید. در نهایت باید دو قاشق غذاخوری جعفری ساطوری شده داشته باشید.

شما می توانید برای تهیه نخود، سویا و زعفران به صورت یا اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله دوم: نخودها را آماده کنید

بعد از آنکه نخود به خوبی خیسانده شد، باید پوست نخود را بگیرید. برای آنکه این کار راحت تر انجام گردد می توانید نخود را سه بار در آب جوشانده و آب آن را خالی کنید. سپس آغاز به پوست گرفتن نخودها کنید. این مرحله ممکن است کمی وقت گیر باشد اما در کیفیت نهایی فلافلی که تهیه می کنید تاثیر چشمگیری دارد.

مرحله سوم: سویا را آماده کنید

بعد از گذشتن یک ساعت از خیساندن سویا آن را آبکش کنید. هر چند این کار ضروری نیست اما برای آنکه سویا عطر و طعم بهتری پیدا کند و نرم تر گردد بهتر است یک بار آن را روی حرارت و به همراه آب بجوشانید. بعد از آنکه سویا روی حرارت یک جوش خورد آن را آبکش کنید و اجازه دهید تا کاملا آب اضافه از آن خارج گردد.

مرحله چهارم: سیب زمینی را بپزید و پوست بگیرید

در این مرحله از طرز تهیه فلافل با سویا باید به سراغ سیب زمینی بروید. سیب زمینی را کاملا تمیز بشویید و سپس با آب و نمک روی حرارت قرار دهید تا بپزد. بعد از حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت سیب زمینی شما کاملا پخته می گردد. می توانید آن را از روی حرارت بردارید. بعد از آنکه سیب زمینی کمی خنک شد آن را پوست بگیرید.

مرحله پنجم: مایه فلافل سویا را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه فلافل با سویا و نخود، همه مواد را باید با هم چرخ کنید. در مرحله اول نخود، سویا و سیب زمینی را در چرخ گوشت یا غذاساز بریزید و آن را چرخ کنید. از آنجایی که مایه فلافل باید کاملا له و به صورت پوره باشد احتیاج است یک دور دیگر آن ها را چرخ کنید.

در مرحله دوم چرخ کردن مایه فلافل، سیر و جعفری را نیز به آن اضافه کنید و یک دور دیگر تمام مواد را با هم چرخ کنید.

مرحله ششم: ادویه را به مایه فلافل سویا اضافه کنید

بعد از چرخ کردن مواد با هم، ادویه شامل نمک، زیره، فلفل سیاه و زردچوبه را به همراه زعفران دم نموده غلیظ به مایه فلافل اضافه کنید و خوب هم بزنید تا عطر و طعم ادویه ها به خورد مایه فلافل برود.

اگر بعد از خوردن فلافل نفخ می کنیم به هیچ وجه زیره را از ترکیب مایه فلافل حذف نکنید چون نفخ فلافل را می گیرد.

شما می توانید برای تهیه انواع ادویه شامل نمک، زیره، فلفل سیاه و زردچوبه به صورت حضوری یا اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله هفتم: تخم مرغ را به مایه فلافل اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه فلافل با سویا، تخم مرغ را اضافه کنید. 2 عدد تخم مرغ را به مایه فلافل اضافه کنید و مجددا همه مواد را هم بزنید تا به شکل یکدست دربیاید.

شما می توانید برای تهیه تخم مرغ به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله هشتم: مایه فلافل سویا را استراحت دهید

بعد از آن که همه مواد به خوبی با هم مخلوط شدند، برای آماده شدن فلافل سویا باید مواد آن را استراحت دهید. یک سلفون روی ظرف مایه فلافل بکشید و آن را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا استراحت کند و خودش را بگیرد.

مرحله نهم: فلافل با سویا را شکل دهید

در نهایت فلافل را از یخچال بیرون بیاورید و آن را شکل دهید. اگر قالب فلزی مخصوص فلافل دارید با آن مایه فلافل سویا را قالب بزنید. در غیر این صورت با استفاده از دست آنها را به شکل گرد در بیاورید و سپس با کف دست کمی آنها را صاف کنید.

مرحله آخر: فلافل سویا را سرخ کنید

حالا باید یک تابه با سایز مناسب انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید. مقدار کافی از روغن سرخ کردنی داخل تابه بریزید و اجازه دهید تا کاملا داغ گردد. سپس فلافل ها را در آن سرخ کنید. بعد از آنکه دو طرف فلافل ها سرخ شد، آن را از روی حرارت بردارید و روی یک دستمال قرار دهید تا روغن آن جذب دستمال گردد.

فلافل سویای سرخ شده را با نان باگت و یا هر نان دیگری که تمایل دارید به همراه انواع نان ()، سبزیجات تازه، گوجه و خیارشور () و انواع چاشنی ها مثل سس دلخواه خود نوش جان کنید.

شما می توانید برای تهیه روغن سرخ کردنی، سس، خیارشور و نان به صورت حضوری یا اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه فلافل با سویا به روش فست فودی

  • تخم مرغ و زعفران را از دستور تهیه فلافل سویا می توانید حذف کنید.
  • تخم مرغ باعث می گردد تا مایه فلافل سویا انسجام پیدا کند و وا نرود. سایر ترفندهای وا نرفتن فلافل را می دانید؟
  • برای شکل دادن به مایه فلافل بهتر است از قالب های فلزی مخصوص به این کار بهره ببرید. استفاده از قالب این مزیت را دارد که از وا رفتن فلافل با سویا جلوگیری می نماید.
  • برای سرخ کردن فلافل سویا و نخود حواستان باشد تا حتما روغن داغ شده باشد. داغ بودن روغن باعث می گردد تا روغن کمتری جذب فلافل گردد.
  • بنا بر ذائقه و سلیقه خود می توانید از مقداری فلفل دلمه ای ریز خرد شده در تهیه فلافل سویا بهره ببرید.
  • برای آنکه فلافل ها به صورت یکدست سرخ شوند بهتر است آنها را در روغن زیاد و به صورت غوطه ور در روغن سرخ کنید.
  • از انواع سس مانند سس کچاپ (طرز تهیه سس کچاپ)، سس خردل (طرز تهیه سس خردل)، سس تند، سس انبه و … در کنار این غذا بهره ببرید.
  • سس اصلی در سرو فلافل، سس انبه است. این سس را هم با میوه انبه و هم با پودر انبه می توانید درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه سس انبه به چند روش روی لینک مطلب آن کلیک کنید.
  • اگر ذائقه شما به طعم تند تمایل دارد از ترشی های تند جنوبی برای سرو ساندویچ فلافل سویا بهره ببرید. سرو کردن ترشی تند با ساندویچ فلافل طعم فوق العاده ای به آن می دهد.
  • از تابه نچسب برای سرخ کردن فلافل بهره ببرید تا فلافل به ظرف نچسبد.
  • نخودی که از قبل خیسانده شده احتیاجی به پختن ندارد. با این حال پختن نخود یاری کند تا پوست آن راحت تر کنده گردد.
  • اگر زمان زیادی برای تهیه فلافل سویا ندارید، از پوست گرفتن نخودها صرف نظر کنید.
  • خیس کردن نخود و اضافه کردن زیره و سایر ادویه جات به مایه فلافل از نفخ کردن پیشگیری می نماید. زیره را از مایه فلافل حذف نکنید و مرحله خیس کردن نخود و عوض کردن آب آن را جدی بگیرید.

فوت و فن های خوشمزه شدن فلافل با سویا و نخود

آیا می توان مایه فلافل را در فریزر نگه داری کرد؟

بله. می توانید مایه فلافل را در فریزر نگهداری کنید و پیش از سرخ کردن آن را یخ زدایی کنید. فقط مایه فلافلی که در فریزر نگهداری می کنید باید بدون تخم مرغ باشد.

چرا فلافل سویا وا می رود؟

وا رفتن فلافل به چند علت می تواند رخ دهد:

  • شل بودن مایه فلافل؛
  • استراحت ندادن مایه فلافل قبل از سرخ کردن؛
  • به مقدار کافی چرخ نکردن مایه فلافل.

اگر مایه فلافل سویای خانگی شل شد چه کار باید کرد؟

اگر بعد از آنکه تهیه مایه فلافل را به اتمام رساندید متوجه شدید که مایه آن شل است کمی آرد سوخاری یا آرد نخودچی به آن اضافه کنید تا سفت و یکدست گردد.

چرا فلافل سویا خشک می گردد؟

فلافل باید در روغن غوطه ور و کاملا داغ سرخ گردد؛ در غیر این صورت پختن آن موقع بر می گردد. باقی ماندن بیش از مقدار فلافل روی حرارت آن را خشک می نماید.

فلافل سویا معمولا با چه نانی سرو می گردد؟

فلافل را به طور معمول با نان باگت سرو می نمایند اما نان اصلی و سنتی این غذا نان پیتا است.

چرا فلافل با سویا و نخود به ماهیتابه می چسبد؟

اگر مایه فلافل به خوبی ورز نخورد و استراحت نکند یا اگر روغن به مقدار کافی داغ نشده باشد، فلافل هنگام سرخ شدن ممکن است به ماهیتابه می چسبد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 مهر 1403 بروزرسانی: 17 مهر 1403 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2385

به "چطور فلافل با سویا به روش فست فودی درست کنیم که نفخ نکنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور فلافل با سویا به روش فست فودی درست کنیم که نفخ نکنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید